Pages

Social Icons

Friday 11 January 2013

Rukun Islam 5 : Menunaikan Haji

Setiap orang Muslim yang berupaya wajib menunaikan ibadah Haji, sekurang-kurangnya sekali dalam seumur hidup. Ibadah Haji tidak diwajibkan di atas semua orang, Ia hanya diwajibkan di atas orang-orang  yang mencukupi syarat-syarat dibawa.
  1. Muslim.
  2. Sihat tubuh badan.
  3. Mempunyai fikiran yang waras.
  4. Mempunyai harta benda yang mencukupi untuk perbelanjaan perjalanan pergi dan balik.
  5. Meninggalkan harta benda yang mencukupi untuk menyara keluarganya semasa dia tiada di pangkalan keluarga.
  6. Keluarganya selamat tanpa dia.
  7. Negaranya bebas dari peperangan dan rusuhan.
Seorang yang ingin pergi ke haji wajib memaafkan semua ahli keluarganya, kenalannya,  dan orang yang telah mendengkinya. Dia juga perlu meminta maaf daripada semua orang yang pernah didengkinya, ahli keluarganya dan kenalannya. Seorang yang meninggalkan rumah untuk menunaikan ibadah haji wajiblah memutuskan segala ikatan dengan dunia ini terlebih dahulu.
Seorang yang telah menunaikan ibadah haji wajib,  membersihkan badan, hati dan mindanya; dia harus kembali ke rumahnya dan hidup sebagai sehelai kain putih yang suci. Seorang yang telah menunaikan ibadah Haji diumpamakan sebagai seorang bayi yang baru lahir kerana roh, Chakra, aura dan mindanya akan dibersihkan di Makkah oleh Allah SWT. Oleh itu mereka perlu memulakan sebuah kehidupan baru; sebagai seorang Muslim yang tulen dan taat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...