Pages

Social Icons

Friday 11 January 2013

Rukun Islam 2: Sembahyang

Tujuan utama sembahyang ialah untuk menjaga kesihatan badan dan menenangkan minda manusia. Semasa sembahyang tanpa kita sedar, hati dan minda kita akan tenang dan bebas dari segala ikatan dunia.
Badan kita akan bertambah cergas dan sihat, pengedaran darah kita lancar, tulang dan urat-urat dalam badan kita bertambah kuat, kulit dan muka kita berseri, jantung, buah pinggang, otak dan organ-organ dalam badan lain akan dapat pengedaran darah dan oksigen yang secukupnya.
Kita hanya menggunakan 10 peratus dari kaedah sembahyang untuk menyembah Allah baki 90 peratus adalah untuk kebaikan diri kita sendiri. Tujuan utama sembahyang hanyalah untuk kebaikan diri kita sendiri. Allah SWT tidak meminta sebarang balasan dari manusia. Jika kita mengkaji Allah SWT dan Islam secara mendalam  baru anda akan kenal bahawa. Allah sangat-sangat menyayangi diri anda.
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk. (Al-Baqara: 238)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...